Wat verwachten we van de bedrijven?​

Van belang is dat bedrijven medewerkers beschikbaar stellen om vragen te stellen gedurende het project en/of feedback te geven op de gemaakte werkstukken/projecten of de gegeven presentatie van de leerlingen.

Belang Twentse bedrijven:

Wat kun u doen om leerlingen te binden en te boeien voor Uw bedrijf? Wacht u tot ze mbo, hbo of universiteit hebben afgemaakt of ben u slimmer door ze op het voortgezet onderwijs al te laten kennis maken met uw organisatie.

  • Het is een mooie manier om je bedrijf te laten zien aan de toekomstige studenten en de toekomstige werknemers
  • Imago van het bedrijf
  • De banden worden zo op jonge leeftijd versterkt met de toekomstige student

Hoger liggend doel: Behoud toptalent in Twente​

Het doel hoe houden we talent in Twente en hoe geven we de leerlingen een goed beeld van de bedrijven die Twente te bieden heeft is de achterliggende gedachte.

Tevens krijgen de leerlingen een beeld van daarbij behorende functies die je met de verschillen de profielkeuzes in de toekomst zou kunnen gaan uitvoeren. Bataafs heeft structureel een programma van projecten. Ze denken na over diverse maatschappelijke vraagstukken en kunnen snel schakelen om een projectgroep samen te stellen.

Doelstelling leerlingen​

  • Onderzoeken hun eigen interesses en passie
  • Leert op jonge leeftijd de Twentse bedrijven kennen
  • Bied mogelijkheden om innovatieve ideeën daadwerkelijk in co-creatie te realiseren
  • Kritisch leren denken
  • Leren presentaties te geven

Wat moet u als bedrijf weten:​

Er moeten voldoende bedrijven gemotiveerd worden om voor brugklassers een rondleiding te verzorgen die in alle opzichten goed voorbereid is:

  • Het moet passen bij de verschillende doelgroepen; masterclass -havo-vwo/gymnasium.
  • Het bedrijf/rondleiders moeten het besef hebben dat het om jonge leerlingen gaat (niet over de hoofden – weinig vaktaal)
  • De begeleidende docent is ter voorbereiding bij het bedrijf geweest en samen hebben ze de accenten besproken passend bij de doelgroep (hij/zij heeft zelf een rondleiding gehad en eventueel tips gegeven);
  • Bij voorkeur heeft de betreffende groep een gastles gehad op school (bij voorkeur door een jonger iemand, kan al voor de technologieweek); leerlingen staan dan al in betere stand, kunnen vragen bedenken waar ze tijdens het bezoek een antwoord op willen.